post

Mooie dames in de boot met Sidefloat

Afgelopen zaterdag 8 oktober stond een bijzondere trip op het programma met team Sidefloat. Er moesten namelijk nog wat opnames worden gemaakt om het vissen met de Sidefloat goed in beeld te krijgen. De keus was gevallen op mijn thuiswater de Overijsselse Vecht en het Zwarte Water, helaas waren de vangsten hier de laatste tijd niet echt denderend. Om het nog lastiger te maken stond het waterpeil ook erg laag en door gebrek aan neerslag stond het water nagenoeg stil. Toch had ik vangstgarantie gegeven….

De eerste mooie dame

’s Ochtends tegen 7:30 tref ik Andrew en Patrick bij de trailerhelling en even later arriveert ook cameraman Sytse. Andrew heeft ook zijn boot meegenomen om vanuit te kunnen filmen en natuurlijk het nodige materiaal mee te slepen. Tijdens het ochtendgloren varen we de Vecht af naar de eerste stek waar ik minimaal een visje verwacht. Aangekomen op de stek gaat de fronttroller uit en worden de aasvissen te water gelaten. Aan beide kanten van de boot een fireball direct onder de hengeltop en een fireball onder de Sidefloat om de aasvis verder naast de boot te krijgen.

We zijn nog maar enkele meters onderweg of de Sidefloat van Patrick verdwijnt al onder water. Sytse heeft de camera in de aanslag en legt alles vast. Het is geen reus, maar de eerste snoek is binnen. Nadat we nog wat kleine vis verspelen besluit ik dat het tijd is om op een andere stek te gaan kijken. We pikken ook nog een brug mee, waar we de Sidefloats mooi langs de palen laten gaan, maar helaas liggen hier vandaag geen geïnteresseerde snoeken.

Ook een mooie dame voor Patrick

Aan de hand van mijn Insight Genesis dieptekaart bepaal ik de route waar de fronttroller de boot met een rustig gangetje langs moet sturen. Wij dobberen over een geultje en de aasvissen onder de Sidefloat gaan mooi langs het talud. Dan is die van mijn ineens verdwenen, ik pak de hengel uit de steun, zoek contact en zet de haak. Ik vis met een stevige hengel en de slip van de reel staat aardig dicht, maar ik voel een stevig gewicht dat warempel ook nog lijn van de reel weet te trekken. Dit kan wel eens een hele mooie vis zijn.. De vis blijft lang diep en geeft flink tegengas, de spanning in beide boten stijgt. Als de vis aan het oppervlak verschijnt zie ik dat wel eens m’n nieuwe pr kan zijn. Dit wordt even later op de meetlat bevestigd, een 113 centimeter lange, slanke snoekdame! Ze gooit haar charmes nog even in de strijd en bezorgt mij een paar bloedrode handen…

Als ik nog nageniet met een bakkie koffie en een koekie laat Patrick zijn aasvissen al weer lekker zwemmen. Deze krijgen echter weinig tijd van zwemmen, want ik heb de koffie amper op, of de Sidefloat van Patrick ploept onder water. Hij zet de haak en het hele circus herhaalt zich. Het zal toch niet dat dezelfde vis onze aasvis nog een keer heeft gegrepen? Als de vis aan het oppervlak verschijnt zien we wederom een prachtige snoekdame, maar dan nog wel een maatje forser! Deze vis is een stuk steviger en brengt 116,5 centimeter op de plank.

De derde mooie dame in de boot

We hebben de vis duidelijk gevonden, maar helaas is het ondertussen wel tijd om terug te gaan naar de trailerhelling voor het middagprogramma. Hier treffen we Manon die mee gaat om een aantal instructievideo’s te maken voor het vissen met de Sidefloat. Hiervoor kiezen we een mooi plekje langs de Vecht uit waar het mooi rustig lijkt. De rust wordt tijdens de opnames namelijk nog even verstoord door een stier die even komt kijken of de Sidefloat ook wat voor hem en zijn kudde is. Gelukkig begrijpt hij dat dit niet het geval is en na een korte inspectie gaat hij verder met gras maaien.

Je kunt de Sidefloat op veel verschillende manieren inzetten, dus moeten er ook veel verschillende opnames worden gemaakt. Dit betekent helaas dat we niet meer echt aan vissen toekomen. De gure wind die in de middag aantrekt maakt het er ook niet comfortabeler op, als alles op band staat gaan we dan ook snel terug naar de trailerhelling. Ik kijk terug op een gezellige dag met meerdere soorten mooie dames in de boot!